Vad gör en Key Account Manager?

Swesale tipsar

Vad gör en Key Account Manager?

Key Account Manager, ibland förkortat KAM, är en befattning inom ett företag som arbetar med företagets nyckelkunder, det vill säga företagets viktigaste kunder.

Att arbeta som Key Account Manager innebär ofta att man är ansvarig för få namngivna kunder som har ett strategiskt värde för företaget. Mestadels handlar det om att säkerställa en god affärsrelation med omsättnings- och resultatsansvar på längre sikt. En bra arbetsbeskrivning för en Key Account Manager innebär alltså att man skall kunna agera som resurs åt ens kundkontakter, vad gäller nya idéer och genomförande av projekt – med goda resultat. I rollen ingår även att koppla samman rätt personer hos ens egna och kundens företag.

Key Account management i nära samarbete med kunden

Key account management innebär strategisk planering av kundbearbetning med tydliga aktiviteter och mål. En klar målsättning med bearbetningen av kunden och en plan för bearbetning på flera nivåer i kundens organisation, är en förutsättning.

Man måste lämna ett traditionellt kund-leverantörs-förhållande och istället sträva mot ett partnerskap med kunden. Grundläggande krav för att passa för yrkesrollen är vanligtvis att du verkat inom säljyrket 3-5 år, och har en gedigen erfarenhet från arbetet som Account Manager/Fältsäljare.

Vi på Swesale har lång erfarenhet av bemanning av Key Account Managers och många andra tjänster inom service, försäljning och marknad.

Skaffa dig en bra överblick över alla våra lediga jobb – välkommen att registrera ditt cv hos oss!